26 juni 2012

FRUKTANSVÄRDA MINNEN.

Studerar just nu en kurs vid namn "Vektorgrafik" på HGO, en ganska trevlig kurs må jag säga. En av uppgifterna för denna vecka var:

"Övning 1 - Linjer
Använd bifogad bild att utgå ifrån, elaborera med överskärningar och linjetjocklek på objekten för att se vilka olika uttryck samma form kan få med annorlunda streck.
Bilden som är bifogad är i jpg format och ni får själva skapa banan/banorna som ni vill använda er av."

Jag är inte jätteförtjust i att rita/illustrera/vad-det-än-nu-må-vara saker med frukter. Anledningen? Den åh så ljuva grundskolan. Min bildlärare, som jag tyckte fasligt mycket om ändå, ansåg att det var en prima idé att rita fruktstileben vareviga år. Så där satt vi, en sisådär fyra stycken framför varje bord. Bord som var klädda med vitt tyg och på dem låg motivet för dagen. Det gällde dock att vara snabb, ananaser och annat försvann fortast. Kvar blev en rosslig lök och en aubergine som definitivt sett bättre dagar.

Där satt vi alltså, fyra trumpna tonåringar med orden "obligatoriskt" och "betygsgrundande" ringande i öronen, stirrandes på färska frukter och grönsaker som inte längre kunde passera som färska. Givetvis blev man aldrig nöjd heller, utan släpade hem något som liknade en hög med överanvänd svinto till sin stackars moder som givetvis sa att det visst såg ut som en aubergine/papaya/vitlök/rambutan/apelsin (det gjorde det självklart inte, men tack ändå mamma!).


Och detta, mina vänner, var mer eller mindre (MER, långt inlägg, puh!) historien om varför jag ritar klockor och glödlampor när mina kursare gör stiliserade blommor/frukter/något-åt-det-hållet.




(OBSOBS! Den som missade den otroliga ordvitsen i titeln: Gör om, gör rätt!)

4 kommentarer:

  1. Det ger ju en annan laddning, spänning & dimension till grenen genom att sätta annat på den än frukt. Man kan ju se det som att du är djupare, har förmågan att se världen från fler håll och har större konstnärlig frihet än... Kram på dig du fria ande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det blir nog folk av mig en dag också! Fast nä, förhoppningsvis inte. Finns det inga konkreta "nu-ska-vi-minsann-illustrera-äpplen"-regler så är sannolikheten att jag gör det ytterst liten..

      Den fria anden (ej bosatt i lampa, även om studentrum är likvärdigt) svingar en fabulös kram tillbaka!

      Radera
    2. Kan man få ta en fika nån gång med denna fria ande? Nån gång när anden återvänt till Västerbotten & naturens färgpalett sakta börjar anta en annan skala... Må gott i sommarsolen!

      Radera
    3. Var lite småseg med att svara nu, men det är ju en självklarhet! Tillbaka i norr i augusti, efter lite festivalande och kattklappande. Hör av mig när tiden är mogen, och sådär. KRAM och detsamma!

      Radera